gradient goes here

Basis voor een gezonde levensstijl

Je levensstijl bepaalt je risico op hart- en vaataandoeningen. De belangrijkste risicofactoren zijn: roken, stijging van de bloeddruk, toename van het cholesterolgehalte, gebrek aan lichaamsbeweging en overgewicht. Het risico is het grootst als meerdere factoren gelijktijdig aanwezig zijn.

Sommige “risicofactoren” kan je zelf corrigeren om je risico voor een tweede hartaanval te verminderen.

Lees hier de aanbevelingen:

Herinner jezelf regelmatig waarom je je levensstijl aanpast

Rokers lopen meer kans op een hartaanval dan niet-rokers.

Stoppen met roken vermindert het risico op een tweede hartaanval met 43%1*

Voeding met veel fruit en groenten, vetarme zuivelproducten, volkoren, noten, gevogelte en vis (en niet te veel verzadigde vetten, snoep, rood vlees en suikerhoudende dranken) verlagen het risico op terugkerende hartziekte.

Personen die niet aan lichaamsbeweging doen hebben meer kans op een hartaanval dan mensen die regelmatig bewegen.

Lichaamsbeweging en gezond eten verminderen het risico op een tweede hartinfarct met 54%1

Regelmatig te veel alcohol drinken vergroot het risico op coronaire hartziekten.

Het correct gebruik van de medicatie en de juiste aanpassingen in je levensstijl verlagen het risico op verdere problemen.

Klik hier voor meer informatie rond therapietrouw.

  • 1. Chow CK. et al., Circulation. 2010;121:750-758
  • * gegevens 6 maanden na de eerste hartaanval
Voeding die gezond is voor je hart

Voeding die gezond is voor je hart

Kies voor groenten en fruit

Eet tenminste vijf

porties fruit en groenten per dag. Deze mogen vers, ingevroren of ingeblikt zijn.
Probeer zo veel mogelijk
verschillende kleuren te gebruiken.

fruitsap bij het ontbijt

een stuk fruit als dessert na het middag- of avondeten

fijngesneden groenten in sauzen en soepen

Kies voor 'gezonde' vetten

Probeer 'transvetten' helemaal te vermijden omdat deze in verband gebracht worden met een hoger risico op hartziekten. Transvetten zitten in taarten, koeken, gebak en andere verwerkte voeding.

Vermijd de verzadigde vetten die voorkomen in vettige kazen, room, volle melk, niervet, boter, geklaarde boter en het vet van vlees en gevogelte. Een hoge consumptie van verzadigde vetten wordt in verband gebracht met een hogere cholesterol.

Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn een gezondere keuze: kies voor olijfolie of koolzaadolie.

Meervoudig onverzadigde vetten - of omega 3 - komen voor in vette vis zoals zalm, haring, sardines, makreel en verse of ingeblikte tonijn. Probeer tenminste een portie vette vis per week te eten en twee tot vier porties als je een hartaanval hebt gehad.

Eet niet te veel zout

Limitez votre apport en sel

Volwassenen moeten niet meer dan 6g (ongeveer 1 theelepel) zout eten per dag.

Let op voor 'verborgen' zout in verwerkte voeding.

Vermijd verborgen zout en gebruik ook minder zout bij het koken. Kruid in de plaats daarvan met kruiden, look en specerijen.

Minder zout eten kan je bloeddruk verlagen.

Beperk alcohol

Een of twee glaasjes rode wijn kunnen helpen om het hart te beschermen, maar te veel wijn kan het risico op gezondheidsproblemen vergroten. Hou je aan de aanbevolen limieten* :

mannen mogen niet regelmatig meer dan 2 eenheden per dag drinken

vrouwen mogen niet regelmatige meer dan 1 eenheid per dag drinken

Een eenheid is ongeveer gelijk aan een klein glas wijn (120 ml), een pint (250 ml) of een glaasje sterke drank (40 ml).

Buvez avec modération

En na een hartinfarct… hartrevalidatie!

In het ziekenhuis word je meteen gevolgd door een revalidatieteam (cardioloog, kinesist, psycholoog, maatschappelijk werker, diëtist en ergotherapeut) om je herstelproces te optimaliseren.

Zodra je weer thuis bent, neem je best deel aan een hartrevalidatieprogramma. Het hartrevalidatieprogramma bestaat uit:

Lichaamsbeweging onder medisch toezicht (3 tot 5 keer per week)

Advies over voeding, stress verminderen, risicofactoren aanpakken, hervatten van beroeps- en vrijetijdsactiviteiten

Na een beginperiode, kan je inschrijven in een revalidatiecentra om een regelmatig oefenprogramma verder te zetten onder medisch toezicht.

Veel patiënten geraken in een betere fysieke en mentale conditie dan vóór hun hartaanval.

Oefeningen voor thuis

Oefeningen voor thuis

Maak gebruik van elke gelegenheid om te bewegen

BINNENACTIVEITEN

BINNENACTIVEITEN

In plaats van

De afstandsbediening gebruiken

Telefoneren in een luie stoel

Iemand anders laten schoonmaken en strijken

Wachten op de levering van een pizza

Voorgesneden groenten kopen

Een mail sturen naar een collega

De lift nemen

BUITENACTIVEITEN

BUITENACTIVEITEN

In plaats van

De afstandsbediening gebruiken

Met een bladblazer werken

Een beroep doen op een tuinman

Naar de carwash gaan

De hond naar buiten sturen

Rijden en stappen vanaf de parking

Zo dicht mogelijk parkeren

Online shoppen

Zittend een cursus bijwonen

Voorkomende vragen

Voorkomende vragen

Als je herstelt van een hartaanval of een episode van instabiele angor hebt gehad, heb je wellicht veel vragen. Vraag je arts raad.

Hier vind je een selectie van veel voorkomende vragen.

Wanneer kan ik starten met lichaamsbeweging?

Wanneer kan ik starten met lichaamsbeweging?

De gouden regel is rustig beginnen en geleidelijk aan opbouwen.

Doe enkel aan lichaamsbeweging als je arts zegt dat je er klaar voor bent.

Wandelen is een ideale eerste oefening. Begin met een dagelijkse korte wandeling zonder hellingen en doe er elke week een paar minuten bij. Vergeet niet om te rusten als je moe of buiten adem bent. Stop de inspanning en raadpleeg een arts als je pijn op de borst krijgt.

Mag ik seks hebben?

Mag ik seks hebben?

Een vaak terugkerende bezorgdheid is dat seks tot een nieuwe hartaanval zou leiden. Het is net zoals bij elke andere lichamelijk activiteit: je hartslag versnelt en je bloeddruk verhoogt.

Je wacht dus best tot je twee verdiepingen een trap vlot omhoog kunt gaan zonder buiten adem te zijn of pijn op de borst te voelen.

Uw arts, cardioloog of revalidatie specialist kan u hierover adviseren.

Wanneer kan ik terug aan het werk gaan?

Wanneer kan ik terug aan het werk gaan?

Er is geen antwoord dat voor iedereen geldig is. Het hangt af van het type werk dat je doet (fysieke inspanningen, veiligheidsnormen), welke behandeling je gehad hebt (chirurgie, complicaties) en hoe snel je herstelt.

Sommige patiënten kunnen het werk al na een week hervatten, voor anderen duurt dit langer.

Vraag je arts om advies.